Merk Uitgelicht: Nike

woensdag 05 september 2018

Blue Ribbon sports

Nike begint in 1964 als Phil Knight en Bill Bowerman het bedrijf oprichten, eerst onder de naam Blue Ribbon Sports. Phil Knight zat tijdens zijn studie journalistiek in het atletiekteam van Bill Bowerman. Samen hebben ze vaak de slechte kwaliteit van de Amerikaanse sportschoenen besproken. Phil besloot na zijn studie door te leren aan Standford. Tijdens het schrijven van een ondernemingsplan over de productie van Duitse sportschoenen in China kreeg Knight een 'aha' moment. Hij kon ook Amerikaanse runnershoes laten produceren in China, zodat de verkoopprijs niet hoog zou liggen maar de kwaliteit wel! 

Tijdens een rondreis in Japan sloot de toen 26-jarige Knight een deal met het bedrijf dat sportschoen produceert voor Adidas. Knight vond de kwaliteit van deze schoenen zo goed dat hij de fabrikant een voorstel deed om dezelfde soort schoenen in west Amerika te verkopen. De fabrikant ging akkoord, maar er moest wel ter plekke een merknaam bedacht worden: dit werd Blue Ribbon Sports. 

Eenmaal terug in Portland werden de eerste schoenen vanuit de kofferbak van Phil Knight verkocht. Zij coacht, de eerder genoemde Bill Bowerman zag wel iets in deze markt. Samen begonnen ze met een startkapitaal van 1000 dollar om het bedrijf officieel op te richten. De eerste lading schoenen was binnen drie weken uitverkocht. Een succes! Nog geen vijf jaar later had het bedrijf al een omzet van een miljoen dollar. 

Naamsverandering naar Nike

Vanaf 1971 ontstond de nu wereldbekende naam Nike. Bedacht door de eerste medewerker van het bedrijf nadat hij een droom over de Griekse godin van de sport (Nike) had. 
Het Nike logo is ontworpen door een student grafisch vormgeving. Destijds voor een bedrag van 35 dollar! 

Naast schoenen kwam er een uitbreiding van het aanbod: verschillende dames sneakers, shirts, vesten en broeken.

Wij kennen Nike ondertussen van de opmerkelijke publiciteitsstunts en reclames. Denk aan de spotjes met Michael Jordan, Tiger Woods, Serena Williams en tegenwoordig ook paralympische spelers. 

In de zomer van 2015 werd de wereldberoemde motivational speech van de Amerikaanse acteur Shia LaBeouf gelanceerd onder de slogan ‘Just Do It’ . 
Met meer dan 21 miljoen views laat Nike wederom zien dat ze één van de sterkste modemerken zijn. De campagnes waarin ouderen, gehandicapten en bijvoorbeeld jonge meisjes specifiek worden aangesproken om hun mentale grenzen te verleggen. Nike verkoopt naast fijne (sport)kleding en schoenen ook een levensstijl. Een dagelijkse motivator die je klaarstoomt voor de allerbeste versie van je jezelf.

Urban Lifestyle Nike

Begin jaren tachtig bracht Nike Air de basketbalwereld op hol met de lancering van de nieuwe collecte. De design waren niet alleen authentiek, bovendien was de gehele collectie gebaseerd op de grootste basketballegendes. Opvallende items tijdens het sporten en daarna. De Air Jordans vlogen de deur uit. Ondertussen zijn er allerlei lucratieve acties vanuit dit merk gekomen, denk aan zelf strikkende schoenen geïnspireerd door de film 'Back to the future'.